11. měsíc
Psychomotorický vývoj dítěte - 11. měsíc
Dítě na konci 11. měsíce by mělo umět:
- dostat se z polohy na bříšku do sedu,
- uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop),
- rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout),
pravděpodobně bude umět:
- dělat paci-paci nebo pá-pá,
- chodit kolem nábytku,
- uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop),
- stát chvíli bez opory,
- udrží v ruce dva předměty,
- shazovat věci a dívat se, jak padají,
- postavit věž ze dvou kostek,
- říkat cíleně máma nebo táta,
- říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta
a možná dokonce bude umět:
- stát dobře bez opory,
- dát najevo své přání jinak než pláčem,
- poslat vám balón zpět,
- pít samostatně z hrnečku,
- napodobovat při žvatlání intonaci dospělých,
- říkat tři nebo více jiných slov než máma nebo táta
- pomáhat s oblékáním nastavením nohy nebo ruky,
- poslechnout jednoslovný pokyn doprovázený gestem,
- dobře chodit.
Při posuzování psychomotorického vývoje dítěte byste neměli zapomínat na následující skutečnosti:
- každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci,
- děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí,
- vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje,
- pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí.
Pokud máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.