11. měsíc

 

Psychomotorický vývoj dítěte - 11. měsíc

Dítě na konci 11. měsíce by mělo umět:

  • dostat se z polohy na bříšku do sedu,
  • uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop),
  • rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout),

pravděpodobně bude umět:

  • dělat paci-paci nebo pá-pá,
  • chodit kolem nábytku,
  • uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop),
  • stát chvíli bez opory,
  • udrží v ruce dva předměty,
  • shazovat věci a dívat se, jak padají,
  • postavit věž ze dvou kostek,
  • říkat cíleně máma nebo táta,
  • říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta

a možná dokonce bude umět:

  • stát dobře bez opory,
  • dát najevo své přání jinak než pláčem,
  • poslat vám balón zpět,
  • pít samostatně z hrnečku,
  • napodobovat při žvatlání intonaci dospělých,
  • říkat tři nebo více jiných slov než máma nebo táta
  • pomáhat s oblékáním nastavením nohy nebo ruky,
  • poslechnout jednoslovný pokyn doprovázený gestem,
  • dobře chodit.

Při posuzování psychomotorického vývoje dítěte byste neměli zapomínat na následující skutečnosti:

  • každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci,
  • děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí,
  • vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje,
  • pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí.

Pokud máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.