2. měsíc

 

Psychomotorický vývoj dítěte - 2. měsíc

Dítě na konci 2. měsíce by mělo umět:

  • reagovat úsměvem na váš úsměv,
  • sledovat předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem,
  • reagovat na hlasitý zvuk (reakcí může být leknutí, pláč nebo naopak jeho utišení),
  • vydávat i jiné zvuky než pláč (např. broukat),

pravděpodobně bude umět:

  • po položení na bříško zvednout hlavičku alespoň v úhlu 45°,
  • na bříšku přetočit hlavu ze strany na stranu,
  • ve vzpřímené poloze udržet samo hlavičku,
  • po položení na bříško se vzepřít na rukou,
  • zvedat nohy nad podložku,
  • přetáčet se (jedním směrem),
  • sát své ruce,
  • uchopit podávané chrastítko,
  • věnovat pozornost malým předmětům,
  • sahat po předmětech,
  • žvatlat jednoduché slabiky

a možná dokonce bude umět:

  • spontánně se smát,
  • dát k sobě obě ruce,
  • prohlížet si své ruce,
  • uvolnit sevření prstů v pěst (nejprve se uvolňuje palec),
  • po položení na bříško zvednout hlavičku v úhlu 90°,
  • smát se nahlas,
  • výskat radostí,
  • rozeznat známé tváře a věci,
  • sledovat ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem.

Při posuzování psychomotorického vývoje dítěte byste neměli zapomínat na následující skutečnosti:

  • každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci,
  • děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí,
  • vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje,
  • pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí.

Pokud máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.