9. měsíc
Psychomotorický vývoj dítěte - 9. měsíc
Dítě na konci 9. měsíce by mělo umět:
- snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah,
- hledat upuštěný předmět,
- sedět bez opory,
- lézt po čtyřech,
pravděpodobně bude umět:
- nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje,
- dostat se z polohy na bříšku do sedu,
- protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku,
- stát s přidržováním něčeho nebo někoho,
- uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop),
- komunikovat gesty a zvuky,
- ukazovat na věci ukazováčkem,
- dělat paci-paci nebo pá-pá,
- chodit kolem nábytku,
- rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout)
a možná dokonce bude umět:
- poslat vám balón zpět,
- pít samostatně z hrnečku,
- uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop),
- stát chvíli bez opory,
- říkat cíleně máma nebo táta,
- postavit věž ze dvou kostek,
- udrží v ruce dva předměty,
- říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta,
- poslechnout jednoslovný pokyn doprovázený gestem,
Při posuzování psychomotorického vývoje dítěte byste neměli zapomínat na následující skutečnosti:
- každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci,
- děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí,
- vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje,
- pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí.
Pokud máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.